En Joan Petit: activitats amb aquesta cançó

 

joan petit ma.jpg

Una de les cançons que més recordo haver cantat i ballat quan era petita és la cançó del Joan petit i ara vist amb perspectiva, aquesta cançó, a més a més, de ser molt divertida pels nens i nenes, els permet treballar la memòria, l’esquema corporal (parts del cos), les possibilitats motores del cos i els moviments d’aquest, la memòria i la melodia musical, el ritme i la percepció visual i auditiva.

Joan Petit o Jan Petit, és una cançó infantil tradicional i una dansa infantil popular en l’àmbit dels Països Catalans i a Occitània. La melodia occitana d’aquesta cançó, una mica diferent de la catalana, també es coneix al País Basc amb el nom d’Ipurdi dantza. (Viquipèdia, 2015).

Segons Joan Amades, aquesta cançó joc o cançó ballada és coneguda i cantada per tota la serralada pirinenca i la seva popularitat arriba fins ben enllà de la costa atlàntica. En Joan Petit és un personatge molt conegut a la història popular occitana. La cançó deu el seu origen a Joan Petit, un pagès occità que el 1643, a Vilafranca de Roergue, va capitanejar la Revolta dels Crocants de Roergue contra el rei de França Lluís XIV. Quan va ser capturat, va ser condemnat al suplici de la roda. La cançó infantil coneguda avui és el resultat de l’evolució d’aquesta història i és per aquesta raó que en la cançó se citen les diferents parts del cos, ja que la tortura de la roda mutilava progressivament el condemnat. (Viquipèdia, 2015).

Aquesta cançó es balla en rotllana i es van movent les diferents parts del cos que la cançó anomena, posant-les dins del cercle. Primer ballàvem la cançó amb la lletra que podeu llegir i escoltar, però el més divertit, era allargar la cançó amb parts del cos que no surten a la lletra tradicional: la cama, el braç, les orelles, el nas, el turmell, el genoll, el cap, etc. Hi ha moltes versions d’aquesta cançó. Jo aquí he posat la lletra i la música dels Mainasons, que van versionar aquesta cançó al 2012.

joan petit.jpg

EN JOAN PETIT (Mainasons) – popular catalana https://www.youtube.com/watch?v=c_qH2SI_-Ts

En Joan Petit quan balla,

balla, balla, balla.
En Joan Petit quan balla,
balla amb el dit.

En Joan Petit quan balla,
balla, balla, balla.
En Joan Petit quan balla,
balla amb la mà.

Amb la mà, mà, mà,
amb el dit, dit dit,
ara balla en Joan Petit.

En Joan Petit quan balla,
balla, balla, balla.
En Joan Petit quan balla,
balla amb el colze.

Amb el colze, colze, colze,
amb la mà, mà, mà,
amb el dit, dit dit,
ara balla en Joan Petit.

En Joan Petit quan balla,
balla, balla, balla.
En Joan Petit quan balla,
balla amb el peu.

Amb el peu, peu, peu,
amb el colze, colze, colze,
amb la mà, mà, mà,
amb el dit, dit dit,
ara balla en Joan Petit.

En Joan Petit quan balla,
balla, balla, balla.
En Joan Petit quan balla,
balla amb el cul.

Amb el cul, cul, cul,
amb el peu, peu, peu,
amb el colze, colze, colze,
amb la mà, mà, mà,
amb el dit,
ara balla en Joan Petit.

Activitats amb la cançó “En Joan petit”:

  • Ballar la cançó en cercle: observant als infants ballar, la mestra pot veure si cadascun d’ells té clar el nom de les parts del cos o no i observar en quines s’equivoca.
    • Cantar una versió amb les parts que primer reconeix un nen: dit, mà, braç, cama, peu, cap i cul i mica en mica, anar afegint parts del cos.
  • Aprendre la lletra de la cançó i el ball. Per fer-ho, primer escoltarem la cançó sencera i desprès l’anirem parant i ensenyant la part del cos que toca.
    • Aquesta versió amb sols quatre parts del cos és ideal per començar a aprendre aquesta cançó i introduir-los en la dinàmica de la cançó-ball i mica en mica, anar ampliant amb més parts del cos. Aquí surten el dit, la mà, el braç i el colze: https://www.youtube.com/watch?v=OqEYOZWArpc
  • La mestra canta la cançó i els nens van senyalant la part del cos que toca. Aquesta activitat seria bo fer-la al pati o al gimnàs o a la sala de psicomotricitat.
  • Amb una audició d’aquesta cançó es pot treballar la percepció donant a cada infant un dibuix d’un esquema corporal i que hagin de marcar amb una X o posar un gomet a aquelles parts del cos que la cançó menciona. En aquesta activitat pot ser interessant buscar una versió que no s’escolti habitualment a l’aula perquè no aprofitin el factor memòria o bé la mestra pot cantar ella i fer la combinació que més li convingui.
  • La percepció visual la treballen al fixar-se amb els moviments dels companys o de la mestra, perquè tots tendim a mirar als companys al ballar.
  • A P5 podem fer “dictats” escoltant aquesta cançó:
    • Escriure les parts del cos que la cançó va dient.
    • Donar-los un dibuix de l’esquema corporal i que hagin de marcar les parts del cos que va dient la cançó posant un nombre corresponent a l’ordre en que es van dient a la cançó. Per exemple: 1 dit, 2 mà, 3, braç… Ells només han d’escriure la xifra.
  • Cantar diferents versions d’aquesta cançó i anar veient com els nens la ballen i si tenen problemes per identificar la part del cos que se’ls demana.
    • Es pot fer una versió amb les extremitats inferiors: cama, cul, genoll, turmell, peu.
    • Es pot fer una versió amb les extremitats superiors: dit, mà, braç, colze, espatlla.
    • Es pot fer una versió amb la cara: cap, orelles, nas, coll, boca, llengua, ulls, front.

I al parlar d’en Joan Petit no pot faltar una menció a la fundació “Amics Joan Petit-Nens amb càncer”: http://www.joanpetit.net/

Enllaç a l’aula d’en Joan Petit editada per aquesta fundació: http://www.joanpetit.net/auca/auca.htm Iep! Els dibuixos són de la Pilarín!!!

Quar Molas Fornell


nens ballant cercle

Una de las canciones que recuerdo haber cantado y bailado cuando era pequeña es la canción de “En Joan petit” o “Juan pequeño baila” y ahora visto con perspectiva, esta canción, además de ser muy divertida para los más pequeños, les permite trabajar la memoria, el esquema corporal (partes del cuerpo), las posibilidades motrices del cuerpo y los movimientos de este, la memoria y la melodía musical, el ritmo y la percepción visual y auditiva.

Esta canción se baila en círculo y se van moviendo las distintas partes del cuerpo que la canción menciona poniéndolas en el círculo. Primero bailábamos la canción con la letra que podéis leer pero lo más divertido era alargarla con partes del cuerpo que no salen en la letra: pierna, cabeza, orejas, nariz… Existen muchas versiones de esta canción, yo he escogido la versión de Cantajuegos.

JUAN PEQUEÑO BAILA (Cantajuegos): https://www.youtube.com/watch?v=gGwWZfGCgi8

Juan pequeño baila,
Baila, baila, baila
Juan pequeño baila
Baila con el dedo
Con el dedo, dedo, dedo
Con el dedo, dedo, dedo
Así baila juan pequeño

Juan pequeño baila,
Baila, baila, baila
Juan pequeño baila
Baila con la mano
Con la mano, mano, mano
Con el dedo, dedo, dedo
Así baila juan pequeño

Luego repetimos con las siguientes articulaciones:
Con el codo, codo, codo.
Con el hombro, hombro, hombro.
Con la cabeza, cabeza, cabeza.
Con el culo, culo, culo.
Con la rodilla, rodilla, rodilla
Con el pie, pie, pie.

Actividades con la canción “Juan pequeño baila”:

  • Bailar la canción en círculo: observando a los niños bailar, la maestra puede ver si cada niño tiene claros los nombres de las partes del cuerpo y en cuales se equivoca.
    • Cantar una versión con las partes que primero reconoce un niño: dedo, mano, brazo, pierna, pie, cabeza, culo y luego ir ampliando.
  • Aprender la letra de la canción y el baile. Para hacerlo primero escucharemos la canción entera y después iremos parando y enseñando la parte del cuerpo que toca.
  • La maestra canta la canción y los niños se van señalando la parte del cuerpo que corresponde. Esta actividad es interesante realizarla en el patio, gimnasio o en la sala de psicomotricidad.
  • Con una audición de esta canción se puede trabajar la percepción dando a cada niño un dibujo de un esquema corporal y que hay de marcar con una X o poner un gomet en aquellas partes del cuerpo que la canción menciona. En esta actividad puede ser interesante buscar una versión que no se escuche habitualmente en el aula para que no aprovechen el factor memoria o la maestra puede cantar la combinación que quiera.
  • Al bailar, los niños trabajan la percepción visual al fijarse en los movimientos de la maestra y/o los compañeros.
  • A P5 podemos hacer “dictados” escuchando esta canción:
    • Escribir las partes del cuerpo que la canción va diciendo.
    • Dar un dibujo del esquema corporal a los niños y que tengan que marcar las partes del cuerpo con un número correspondiente al orden en el que se van diciendo en la canción. Por ejemplo: 1 dedo, 2 mano… Ellos solo tienen que escribir la cifra.
  • Cantar diferentes versiones de esta canción e ir viendo como los niños la bailan y ver si tienen problemas para identificar la parte del cuerpo que se les pide.
    • Se puede hacer una versión con las extremidades inferiores: pierna, culo, rodilla, tobillo, pie.
    • Se puede hacer una versión con las extremidades superiores: dedo, mano, brazo, codo, hombro
    • Se puede hacer una versión con la cara: cabeza, orejas, nariz, cuello, orejas, nariz, cuello, boca, ojos, frente.

I al hablar de “en Joan Petit” no puede faltar una mención a la fundación  “Amics Joan Petit-Nens amb càncer” (Amics Joan Petit-Niños con cáncer): http://www.joanpetit.net/

Quar Molas Fornell

Bibliografía:

Viquipèdia, (2015). Joan Petit (cançó). Recuperado de https://ca.wikipedia.org/wiki/Joan_Petit_(can%C3%A7%C3%B3)

Advertisements

2 pensaments sobre “En Joan Petit: activitats amb aquesta cançó

    • A mi también me gusta mucho y lo pasaba pipa al bailarla. Lo más divertido era ir probando de bailar con las distintas partes del cuerpo: los ojos, la frente…. ¡Era una locura! Y lo mejor de esta canción es el montón de cosas que los niños trabajan pasándolo bien.

      Liked by 1 person

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s