Alfabetització mediàtica: La TV educativa

proverbio chino

En el primer curs del grau d’educació infantil, teníem un seminari transversal que es titulava “Alfabetització mediàtica” i el fèiem tots els dijous amb la professora Maido Moreno.

El cert és que en aquells dijous vaig aprendre i gaudir un munt i cada setmana la professora Maido Moreno hem sorprenia amb els continguts que havia preparat per a la sessió.

De la primera VC d’aquest seminari, hem va agradar molt aquest proverbi xinès i com que sóc molt fan de les cites i els proverbis, aquí us el deixo.

En aquelles sessions vaig aprendre moltes coses, però hem vaig quedar amb la idea de que la televisió ben gestionada també pot ser una eina educativa.

Segons el professor Pérez Tornero, existeixen tres models bàsics de TV educativa:

  • Model d’enriquiment: us didàctic de la TV com a recurs complementari.
  • Model d’ensenyament educatiu: model d’educació a distancia on la TV substitueix al professor en algunes ocasions.
  • Model de context: la TV educativa aporta documents i materials formatius.

Aquest darrer model és el més adequat per a educació infantil.

Hem de tenir en compte que la TV forma part de la nostra realitat social, de la nostra historia i del nostre futur. A més a més, és creadora de cultura i de productes mediàtics que ens formen, informen i transformen. Tota TV pot ser educativa i cultural, depèn de la seva finalitat última i dels valors que la sostenen (Moreno, 2011).

El professor José Mª Perceval descriu dues funcions de la TV educativa:

  • Ser un instrument eficaç en el sistema educatiu sense substituir-lo.
  • Oferir la possibilitat d’aprofitar el canal educatiu implícit de la TV per desenvolupar un espectador crític i no simplement receptiu.

I finalment, els avantatges de l’ús de la TV a l’aula (Moreno, 2011).ventajas TV aula

*********************************************************************************

proverbio chinoEn el primer curso del grado de educación infantil, todos los jueves hacíamos un seminario transversal que se titulaba “Alfabetización mediática” con la profesora Maido Moreno.

Cierto es que en aquellas sesiones aprendí y disfruté un montón y cada semana la profesora Maido Moreno me sorprendía con nuevos contenidos..

De la primera VC de aquel seminario, me gustó mucho el proverbio chino que adjunto.

En aquellas sesiones aprendí muchas coses pero me quede con la idea de que la televisión bien gestionada puede ser una herramienta educativa

Según el profesor Pérez Tornero, existen tres modelos básicos de TV educativa:

  • Modelo de enriquecimiento: uso didáctico de la TV como recurso complementario.
  • Modelo de enseñanza educativa: modelo de educación a distancia donde la TV sustituye al profesor en algunas ocasiones.
  • Modelo de contexto: la TV educativa aporta documentos y materiales formativas.

El último modelo es el más adecuado para educación infantil.

La TV forma parte de nuestra realidad social, de nuestra historia y de nuestro futuro. Además es creadora de cultura y de productos mediáticos que nos forman, informan y transforman. Toda TV puede ser educativa y cultural, esto solo depende de su finalidad última y de los valores que la sostengan (Moreno, 2011).

El profesor José Mª Perceval describe dos funciones de la TV educativa:

  • Ser un instrumento eficaz en el sistema educativo sin sustituirlo.
  • Ofrecer la posibilidad de aprovechar el canal educativo implícito de la TV para desarrollar un espectador crítico y no simplemente receptivo.

Y finalmente, las ventajas del uso de la TV en el aula (Moreno, 2011). ventajas TV aula

Anuncis

2 pensaments sobre “Alfabetització mediàtica: La TV educativa

  1. Gràcies Quart per recordar aquelles sessions que vam compartir. Com tota eina que forma part de l’ecosistema domèstic del nen, si la Tv és ahí…no pot quedar fora de l’aula.
    BSS

    M'agrada

  2. Gràcies a tu, Maido, per preparar les sessions d’aquell seminari de manera tan amena i fer-me replantejar molts punts de vista i a vegades, pensar en coses, que no hi havia pensat massa, recordo que vam tenir debats molt enriquidors… i segur que algún d’ells treurà el nas en aquest blog, més tard o més aviat. I en aquell seminari hem va quedar molt clar que la TV no pot quedar fora de l’aula perquè forma part de la realitat quotidiana del nen.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s